Stop de tijd!! - Reisverslag uit Samut Sakhon, Thailand van moniqueen - WaarBenJij.nu Stop de tijd!! - Reisverslag uit Samut Sakhon, Thailand van moniqueen - WaarBenJij.nu

Stop de tijd!!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg

19 Mei 2010 | Thailand, Samut Sakhon

"Ik wil niet dat vanavond straks weer morgen wordt.
Dat dit moment ooit tot een ver verleden hoort.
Ik wil het nooit meer kwijt.
Stop de tijd."

De maand in Thailand zit er ook alweer op. De tijd gaat echt veel en veel te snel. Ja, time flies when you're having fun. En fun heb ik zeker nog gehad. Het was heel eventjes wennen weer in Azie te zijn, maar toch ook erg leuk. Heerlijk weer die foodstalls op de straat, de cultuur. Je hoeft hier echt niet perse iets te doen om een leuke dag te hebben. Ik kan me prima vermaken door gewoon naar de mensen te kijken en hun dagelijkse leven. Dat was in Australie en Nieuw Zeeland wel anders. Wat ook wel fijn was is dat ik in veel plaatsen al geweest ben, dus het is makkelijk de weg te vinden en het voelt wat vertrouwd.

In Kuala Lumpur heb ik niet zo heel veel gedaan. Wat rondgelopen, eindelijk (!) wezen shoppen, kletsen met locals en naar een pretpark (Sunway Lagoon) geweest. Het pretpark viel me eigenlijk wat tegen, maar het waterpark was nog wel leuk. Even afkoelen op de weer hete, kleffe dagen. Het weer is hier toch wel anders, de lucht is veel warmer dan in Autsralie. Maar in Australie is de Uv-straling veel hoger en daar moet je dus veel meer uitkijken dat je niet verbrandt. Veel mensen in Azie gaan niet zwemmen in een zwempak of bikini, maar ze houden vaak hun kleren aan. Toch stond ik er nog van versteld waarin ze gaan zwemmen in het waterpark. Sommigen zwemmen met hun spijkerbroek en anderen willen het water inspringen met hun hele boerka aan! Dat laatste is trouwens niet toegestaan, maar dat weerhield ze er niet van het toch te proberen. Een hoofddoek is trouwens wel oke... Ze waren me nog niet vergeten in Kuala Lumpur, want ik kwam een oude bekende tegen en die riep meteen mijn naam toen ie mij zag! Helaas had hij minder indruk gemaakt op mij, want ik wist zijn naam niet, al herkende ik hem wel.

Na Kuala Lumpur was het weer tijd voor Thailand! Ik ben naar Phuket gevlogen en daar heb ik vooral wat tijd doorgebracht met een Thaise vriendin (Bee), die ik vorig jaar daar had ontmoet. Ik ben nog een dagje naar de Similan Islands geweest. Deze eilandjes moeten erg mooi zijn, dat zijn ze ook, maar ik vond het wat tegenvallen omdat er zoveel mensen waren.

Daarna door naar Bangkok, en nee dat was niet gevaarlijk. Daar heb ik weer wat Thaise mensen bezocht en zij wonen bovendien een stukje buiten Bangkok in Samut Sakhon. Met Toem (woont in Nederland) en Tarn (nicht van Toem) naar Kanchanburi gegaan en daar o.a. naar de nightmarket geweest en de filmset van een bekende Thaise film. Je kon op de filmset een thaise jurk aandoen en een foto laten maken. Dat hebben we alledrie gedaan en het resultaat mag er wezen. Toen was het Koninginnedag en vrijdag, dus moest ik natuurlijk ook weer eens op stap. Tarn vroeg me waar ik heen wilde en ik zei 'something different'. Nou 'something different' werd geregeld dus die avond stond ik met Tarn en haar vrienden in een gaybar :-) Ik heb me toch wel vermaakt, grappig om die jongens te zien dansen.

Van Bangkok weer naar het eiland Koh Tao gegaan. Daar heb ik vorig jaar mijn duikbrevet gehaald dus ik vond het een mooi idee om mijn duikcarriere daar voorlopig ook af te sluiten. Bovendien is het hier ontzettend goedkoop. Ik kan me herinneren dat ik het vorig jaar best mooi vond hier, maar deze keer viel het toch wel wat tegen, nadat mijn laatste duik bij het Great Barrier Reef was. Toch wel een groot verschil, maar wel wat leuke vissen en koraal gezien etc.

Daarna naar Phatthalung om Bee en haar familie te bezoeken. De broer van Bee (Boy) werd een monk voor 20 dagen en daarom hadden ze een ceremonie. Monk worden is de grootste eer die een zoon aan zijn ouders kan geven. De boeddhisten geloven namelijk dat als de zoon monk wordt beide ouders naar de hemel gaan als ze overlijden. De ceremonie hield in: eten, eten en eten. Twee dagen voordat Boy monk wordt beginnen ze met eten en ze stoppen pas als hij monk is. De hele dag komen er familie, vrienden en kennissen over de vloer, ze eten wat en gaan weer naar huis. En als niet iedereen van de familie kon komen, dan namen ze gewoon wat eten mee naar huis voor de rest :-)
De ochtend voordat Boy monk wordt, wordt hij kaal geschoren en zijn wenkbrauwen gaan er ook af. Dit heb ik alleen gemist, omdat ze mij niet wakker maakten :-S. Boy moet de hele dag in een soort witte jurk lopen met witte haarband. Op de dag dat hij echt monk wordt gaan we naar de tempel. Helaas kan ik weinig zien en horen, want alleen de ouders gaan mee in de tempel, niet eens de broers en zussen. Het enige wat wij doen is met zijn allen 3 rondjes om de tempel lopen. Dan verdwijnt Boy weer in de tempel met de oudere mensen, om als monk weer uit de tempel te komen. Na de ceremonie weer eten in de tempel en daarna laten we Boy alleen achter bij de tempel waar hij 20 dagen mag blijven. Het was aardig dit een keer mee te maken, maar 1 keer is wel genoeg.

Ik had nog een paar dagen over om een andere plaats te bezoeken. Dus ik dacht ik ga nog even op vakantie :-). Ik wilde naar Koh Samui en daarvoor moest ik eerst naar Surat Thani van waar ik de boot kon nemen. Er was een heleboel familie geweest bij de ceremonie en een tante van Bee woont in Surat Thani dus zo kon ik mooi met hun meerijden. Het enige probleempje was hun 1-jarige dochter.
Die was bang voor mij, omdat ze nog nooit een buitenlander had gezien... nee, ik heb haar echt niks aangedaan! :-) Uiteindelijk is het ook wel goed gegaan. Een nachtje bij deze mensen blijven slapen en de volgende dag met de boot naar Koh Samui. Daar dus vooral vakantie gehouden. Op het strand gelegen, boekje lezen, heerlijke Thaise massages gehad, lekker eten. Nog een dagje naar Ang Thong national Park geweest. Was erg mooi, vooral het uitzicht vanaf het viewpoint was geweldig! Verder nog een dag met een Argentijn die ik in Nieuw Zeeland had ontmoet het hele eiland rondgereden op een scooter. En natuurlijk geen problemen gehad, want ik reed zelf :-D. Het is niet het mooiste eiland dat ik gezien heb, maar heb me toch goed vermaakt.

Eigenlijk wilde ik eerder terug naar Bangkok, maar het lot besloot anders. De problemen zijn veergerd, dus ik zou toch nergens heen kunnen daar. Daarom nog maar een dagje naar Chumphon gegaan, daar is verder weinig te doen, maar het was toch leuk. Gewoon lekker eten en over de markt lopen. Dat laatste is eigenlijk een hele ervaring, want er zijn genoeg dingen te zien. Zoals afgehakte varkenskoppen en vastgebonden levende krabben. Meteen de Argentijn wat dingen bijgebracht over de Thaise keuken, ik voelde me bijna een local :-)

Nu ben ik dan toch weer in Bangkok, Samut Sakhon, bij de mensen die ik eerder al bezocht heb. Ik heb nog steeds helemaal niks van de demonstraties of geweld gezien gelukkig. Zolang je buiten het gebied blijft waar ze demonstreren ben je best veilig denk ik. Straks dan nog even mijn laatste inkopen doen in Thailand en dan voor de laatste keer mijn tas inpakken.

Het is gewoon ontzettend raar, maar morgen sta ik dan toch weer op de Nederlandse bodem. Mijn vlucht is tot nu toe nog niet gecancelled in ieder geval :-)

Maar mijn verhalen zijn nog niet afgelopen! Ik zal na mijn reis als ik een beetje ben bijgekomen nog 1 laatste verhaal schrijven om het mooi af te ronden.

Ik zie jullie snel!

Liefs, Backpacker Monique.

"En ik duw met al mijn kracht tegen de wijzers van de klok, maar het lukt me niet ze af te remmen.
En het zand glijdt zonder moeite tussen al mijn vingers door."

  • 19 Mei 2010 - 08:10

    Franka:

    Ja meis aan alle leuke dingen komt een eind,maar wat jij het afgelopen anderhalf jaar hebt gezien en gedaan pakt niemand meer van je af,en blijft altijd bij je.Je verhalen bundelen en foto,s erbij en je hebt een boek.Een fijne reis terug en we zien elkaar wel weer in Best.

    Groetjes.De Boleijtjes

  • 19 Mei 2010 - 11:09

    Jan-Willem:

    Hey Monique,

    Met veel plezier al je verhalen gelezen, een goede thuisreis en wie weet tot ziens.

    Groetjes,

    Jan-Willem
    (van de mac, maar nu niet meer :-P )

  • 19 Mei 2010 - 18:46

    Els:

    Inderdaad het is snel gegaan. Nu alweer naar Nederland!!! We verwachten je natuurlijk ook nog een keer in Boxtel! Dat begrijp je toch wel. Je verhalen zijn mooi beschreven, maar ze horen lijkt me ook geweldig. Monique, doe voorzichtig daar in Bangkok en een goede reis straks. We zien je graag weer in Nederland.

    Groetjes,
    Els

  • 19 Mei 2010 - 19:35

    Ria:

    Da's fijn zeg, omm nog van je te horen voordat je terugkomt. Mooi, dat je tot het laatste moment geniet.Eigenlijk lijkt je vertrek naar Nederland toch nog te vroeg te komen, gezien je "gevecht" tegen de tijd. Tja, die laat zich niet sturen he ? Ik wens je een hele goeie thuisreis. Take care. Veel liefs !

  • 19 Mei 2010 - 20:07

    Anny:

    Je kunt terug kijken op een prachtige periode, Monique. En wie weet wat de toekomst allemaal nog voor moois voor je in petto heeft! Een goede reis en tot snel! Liefs.

  • 03 Juni 2010 - 18:50

    Dian :

    Hoi monique,

    Je zult je vast afvragen wie is dat nu weer. Ik ben Dian en heb je verhalen een beetje gevolgd. Heb van je reis gehoort via jose van collemburg. Bijdeze wilde ik vragen of ik je email adres zou mogen want ik heb namelijk wat vragen aan je over je reis naar azie. Ik vertrek namelijk in november voor 1 jaar naar azia en zou graag het een en ander van je willen weten. Mijn email adres: diannejansbeeke@hotmail.com hoop op een reactie van je.

    Groetjes Dian,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Samut Sakhon

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

Zondagnieuws!

04 Juni 2010

Oost, West, Thuis in Best

19 Mei 2010

Stop de tijd!!

15 April 2010

It's Raining Man!

16 Maart 2010

Sweet As!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 48472

Voorgaande reizen:

30 Juli 2018 - 30 Juli 2018

Mijn nieuwe leven in Hong Kong

27 November 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: