Schaapjes tellen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van moniqueen - WaarBenJij.nu Schaapjes tellen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van moniqueen - WaarBenJij.nu

Schaapjes tellen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Het is waar, er zijn inderdaad nogal wat schapen in Nieuw-Zeeland. Ik verwacht dan ook dat iedereen hier heerlijk slaapt, genoeg schaapjes om te tellen!

In Christchurch heb ik geen schapen gezien, maar wel andere dingen zoals parken en musea. Het leukste in Christchurch vond ik het International Buskers Festival dat aan de gang was. Meerdere middagen waren straatartiesten van over de hele wereld aan het optreden op verschillende plaatsen in de stad. Na het optreden gaan ze rond met de pet. De meeste optredens waren met acrobatiek, jongleren of cabaret. Sommigen waren echt goed, dingen die je normaal in het circus ofzo ziet.

Na Christchurch ben ik naar Lake Tekapo gegaan. Eindelijk zie ik wat van de natuur van Nieuw-Zeeland! Het meer, omringd met bergen, vond ik geweldig. Doordat de gletsjer over een speciaal soort rotsen schuurt komen er kleine rotsdeeltjes in het water. Als de zon op deze rotsdeeltjes schijnt zorgt dat voor een mooie lichtblauwe/turquoise kleur van het meer. Het leek op een groot zwembad, maar helaas was het water wat koud om in te zwemmen (rond de 10 graden!). Toen ik daar langs het meer in het zonnetje zat schoot, vanwege de omgeving, het volgende liedje door mijn hoofd:

“I wanna stand with you on a mountain
I wanna bathe with you in the sea
I wanna lay like this forever
Until the sky falls down on me”

Er stond ook een klein kerkje/kapelletje langs het meer. Deze had geen glas in lood ramen, maar een raam met normaal glas. Daardoor had het een prachtig uitzicht op het meer. Dit zou echt een mooie locatie zijn om te trouwen! Gelukkig kon ik me beheersen en heb ik geen kiwi (Nieuw-Zeelander) van de straat geplukt. Nee hoor, mensen wees niet bang, zoveel ben ik nog niet veranderd, trouwen komt nog steeds niet in mijn woordenboek voor :-D.

Na het meer verder naar Mount Cook, met 3755 meter de hoogste berg in Nieuw-Zeeland. ’s Ochtends was het erg bewolkt en regende het een beetje, maar ’s middags klaarde het super op, wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik nog verbrandde ook! Samen met wat Israeliers de Hooker Valley Track gelopen. Het was erg mooi, met een wit/grijze rivier (vanwege de gletsjer), een paar hangbruggen, uitzicht op Mount Cook en de gletsjer en het gletsjermeer met wat ijsschotsen erin. Daarna nog een andere wandeling naar de Tasman Glacier gedaan, wat een mooi uitzicht gaf.

Toen was het tijd voor Queenstown. Het is daar vrij toeristisch en het staat vooral bekend om de adventure sports. Ik heb me hier nog rustig gehouden en heb alleen een wandeling gemaakt, de berg op, wat weer een mooi uitzicht op het meer gaf. Vanuit Queenstown heb ik een dagtocht naar Milford Sound gemaakt. Een boottocht langs de fjorden. Voor veel mensen is dit één van de hoogtepunten en hoewel het zeker mooi was, was ik niet zwaar onder de indruk. Ik heb soortgelijke dingen gezien in bv. Halong Bay (Vietnam). De paar watervallen die er waren en de zeehonden waren wel leuk.

Van Queenstown naar Dunedin, een studentenstad, gegaan. Op zich aardig, maar ik begin een beetje genoeg te krijgen van steden. Dus vanuit daar een dagje naar de Otago Peninsula gegaan. Weer wat wandelingen gemaakt naar mooie uitzichtpunten en stranden. Een aantal zeeleeuwen gezien en yellow-eyed penguins. Die laatste schijnen best zeldzaam te zijn. Het enige kasteel van Nieuw-Zeeland is hier ook te vinden, maar daar hadden we geen tijd meer voor.

Daarna 2 dagen via de Southern Scenic Route naar de Catlins gereden. We sliepen in een klein beachhouse met mooi uitzicht op de zee, erg rustgevend. Twee watervallen bekeken en de Cathedral Caves (bereikbaar via het strand en alleen tijdens eb). Ook een fossil forest gezien van 160 miljoen jaar oud en weer een paar yellow-eyed penguins, maar deze keer zelfs een kuiken! We zijn nog even naar het zuidelijkste punt van het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland gereden (Slope Point). Hier waren we ongeveer net zo ver van de evenaar als van de zuidpool verwijderd.

Via Queenstown ben ik naar Fox Glacier gegaan. Hier heb ik weer een wandeling gemaakt, deze keer om Lake Matheson. Het water zou een mooie weerspiegeling geven van de omgeving, maar ik geloof dat de spiegel een schoonmaakbeurt kon gebruiken, want het werkte niet zo goed. De Mirror Lakes op weg naar Milford Sound waren een stuk beter en mooier. Daar werden de bergen wel erg mooi weerspiegeld in het kleine meer. De dag erna heb ik de hele dag op het ijs doorgebracht. Het was een tijd geleden dat ik op het ijs gestaan heb. Op het ijs lopen met crampons onder je schoenen was apart. De gids kapte af en toe wat traptreden in het ijs om het makkelijker te maken. De ijsgrotten die we zagen waren erg gaaf. We hadden geluk deze dag en we hebben drie grotjes gezien en door eentje konden we zelfs doorheen lopen/kruipen. De laatste grot die we zagen was echt super blauw, erg mooi. Daardoor leek hij zelfs een beetje nep!

Ik ben nu in Franz Josef, een andere bekende gletsjer. Hier ga ik het ijs niet meer op, maar ik ga nog wel een paar wandelingen maken. Ja, ik loop wat af hier!

Ik heb nog dik 4 weken te gaan in Nieuw-Zeeland en dan ga ik weer terug naar Australië.

Voor iedereen die carnaval gaat vieren, veel plezier en drink er één (of meer) op mij!

Ik ga verder met schaapjes tellen....

  • 13 Februari 2010 - 08:47

    Pa:

    Hoi wereldmeid!
    Pas maar op voor de Q-koorts of is dat geen hype in Nieuw Zeeland?
    Wederom een super leuk verhaal, ben trots op de manier waarop je je reis invulling geeft en de manier waarop je er mee omgaat. Goede voortzetting.

  • 13 Februari 2010 - 09:05

    Ria:

    Hoi Monique,

    wat zie je toch indrukwekkende dingen ! Zelfs door ze niet te zien maar alleen je verslag te lezen geniet ik er enorm van. En ik weet hoe anders het is als je het zelf meemaakt. Dit draag je altijd in je mee. Fantastisch !
    Veel liefs

  • 13 Februari 2010 - 13:46

    Franka:

    Hoi Monique
    Wat lijkt me dat mooi al die watervallen en gletsjers en de cultuur daar,jij maakt het mee en wij kunnen er alleen een beeld bij denken.
    Super.Geniet ervan.
    Indrukwekkend verhaal.
    Wat zal jij een goede conditie hebben als je terug komt al die wandelingen.
    Veel plezier en Proost.
    Ga carnavallen in de rolstoel.
    Doei.

  • 15 Februari 2010 - 19:26

    Erik:

    Haha, al die bekende plaatsen, het is alsof ik Nieuw-Zeeland herbeleef :) In Queenstown ben ik ook alleen maar de berg opgegaan voor het uitzicht, veel plaatsen die je noemt waar ik ook ben geweest! Maar ik ga nu weer verder carnavallen! Groetjes van Erik

  • 17 Februari 2010 - 09:10

    Kim Van Erp:

    Hey Monique!

    Klinkt echt geweldig!! Krijg echt zo'n heimwee als ik je verhalen lees! Nieuw Zeeland is prachtig! Inderdaad, probeer de steden te vermijden. Die zijn niet zo leuk maar alles daarbuiten is nog mooier! Wat staat er nog op de planning? Twee tips: ga ook naar Moeraki en naar Oamaru! Super! Ga je ook nog naar het Noorder-eiland?
    In ieder geval heel veel plezier en geniet er volop van! Groetjes van een heeeeeeeeeel jeloerse Kim :-)

  • 21 Februari 2010 - 09:47

    Wietske:

    hee monique, wat klinkt het allemaal weer mooi. Ik ben zelf ook een natuur-fan dus kan me helemaal voorstellen dat je genoten hebt. Wat zijn je plannen in australie eigenlijk? veel plezier! kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

Zondagnieuws!

04 Juni 2010

Oost, West, Thuis in Best

19 Mei 2010

Stop de tijd!!

15 April 2010

It's Raining Man!

16 Maart 2010

Sweet As!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 48474

Voorgaande reizen:

30 Juli 2018 - 30 Juli 2018

Mijn nieuwe leven in Hong Kong

27 November 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: