Slapen op vreemde plaatsen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van moniqueen - WaarBenJij.nu Slapen op vreemde plaatsen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van moniqueen - WaarBenJij.nu

Slapen op vreemde plaatsen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg

18 Maart 2009 | Vietnam, Hanoi

Mijn laatste bericht alweer vanuit Vietnam. Als het me tenminste lukt om het online te krijgen, want de computers zijn hier niet echt geweldig.

We waren bij Nha Trang gebleven… daar heb ik verder weinig meer gedaan dan geluierd en op het strand gelegen. Daarna de nachtbus naar Hoi An genomen. Had me op het ergste voorbereid na slechte verhalen te hebben gelezen, maar het viel gelukkig hartstikke mee. Je had een soort stoel voor jezelf die je helemaal plat kon leggen. Heb redelijk kunnen slapen. Vroeg in de ochtend aangekomen in Hoi An. Dit is een leuk, schattig plaatsje met oude huizen en gebouwen. Het staat ook bekend om zijn vele tailors (kleermakers) daar. Je kunt van alles op maat laten maken, wat je maar wilt. En als één van de weinigen kan ik zeggen dat ik alle verleidingen heb kunnen weerstaan :-D. De dag erna een fietsje gehuurd en naar het strand gefietst. De weg ernaar toe was erg mooi, met veel palmbomen en groene rijstvelden. Het strand was ook heel relax, super rustig! Toen was het weer tijd om verder te gaan.

De volgende ochtend ben ik naar Hué gegaan, daar kwam ik weer een meisje tegen dat ik in Phnom Penh al even gezien had. Met haar de meest saaie boottocht ooit gedaan. De boot was zooo sloom, het was heet, het eten was slecht en de gids was niet te verstaan (1. omdat hij slecht engels sprak en een te erg accent had en 2. omdat andere Vietnamezen er ook gewoon door heen zaten te schreeuwen). Tijdens de tocht een paar tempels gezien en één van de belangrijkste graftombes. Vond het niet zo heel boeiend. De volgende dag wat rondgelopen en de Citadel en de Purple Forbidden City bezocht. Dit vond ik ook niet heel erg boeiend. De natuur weet mij vaak beter te boeien dan gebouwen. Wellicht had ik er ook wat meer over moeten lezen…

‘s Avonds weer met de nachtbus naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Kwamen we weer vroeg in de ochtend aan. Vooral informatie gezocht en bekeken wat we allemaal wilden doen. De volgende dag wat rondgelopen in ‘the Old Quarter’, dit gebied is min of meer het centrum en er werd vooral vroeger ook veel gehandeld. Rond het meer gelopen en daarna naar een klein parkje geweest. Daar werd ik aangesproken door een Vietnamees meisje die vroeg of ik even engels met haar wou praten. Ze wilde haar engels verbeteren. Ik had weinig plannen die dag, dus vooruit. Ik dacht eerst dat ze na een tijdje om geld zou vragen voor het een of ander, maar dat was niet zo. Later kwam er nog een jongen bij die ook zijn engels wilde verbeteren. Samen met hun de Ngoc Son Temple bezoch (die tempel ligt in het meer). In de tempel wordt een oud schildpadlichaam bewaard, dat van een mythische schildpad uit het Hoan Kiem Lake afkomstig zou moeten zijn. Het verhaal gaat dat er vroeger ook schildpadden in het meer zaten, maar dat die tegenwoordig niet meer gezien worden. Maarrr… ik heb er wel een gezien! Kon alleen zijn hoofd zien, want meer kwam er niet boven water, maar volgens mij was het wel een grote schildpad. Was wel grappig om al die Vietnamezen naar het meer te zien rennen. ‘s Avonds was het dan tijd om naar Sapa te gaan.

Dit is dan ook de tweede ‘vreemde’ plek waar ik geslapen heb, in de nachttrein. Samen met twee Duitsers en een Vietnamees die in de VS woont mocht ik mijn hokje delen. Wel redelijk geslapen, hoewel de trein wat meer wiebelde dan de bus :-p Nadat we ingecheckt hebben in het hotel gingen we samen met een gids rondwandelen door CatCat Village. Daar wat hilltribes gezien en de omgeving was mooi. Sapa ligt trouwens in de bergen. Helaas was het weer niet zo goed (net zoals in heel Noord-Vietnam, het is hier een heel stuk frisser en het regent ook regelmatig), het was erg mistig waardoor we helaas niet veel konden zien. ‘s Middags zelf rondgelopen door Sapa en daar een schoolplein opgelopen. Was wel grappig al die kindjes die het helemaal geweldig vinden om op de foto te gaan en sommigen konden nog redelijk engels ook! Het was echt koud hier! Ik had een vest aan en vond het zelfs binnen nog koud!! Gelukkig had een electrisch deken in mijn bed, dat was wel relax. Ja we gaan van de airco naar een electrisch deken ;-) De volgende dag gingen we weer wandelen door de bergen, langs de rijstpaddies (erg mooi, met de verschillende levels) en langs enkele dorpjes met hilltribes. ‘s Avonds slapen we in een homestay. Het was helaas wel erg toeristisch en de homestay was luxer dan ik verwacht had. We moesten wel op een matrasje op de grond slapen, maar er was ook een pooltafel! Daar hebben we dan ook wel gebruik van gemaakt. De groep was trouwens wel leuk en erg gemixt. Gelukkig viel het wel mee met de kou, we hadden een dik deken en het weer was vandaag stukken beter. Het was niet zo mistig, dus we konden beter van het prachtige uitzicht genieten. De volgende dag daar ontbeten en weer verder gelopen. Berg op, berg af… soms lekker vermoeiend. Ook wel avontuurlijk, we mochten lekker balanceren tussen de rijstvelden. Je had niet meer dan een paar centimeter om te lopen en het was erg glad. Als je uit zou glijden viel je links of rechts in het natte rijstveld. Gelukkig is iedereen droog gebleven, zelfs ik! :-p Scheelde trouwens niet veel of ik was er in gevallen haha. Na dit avontuur terug naar het hotel, eten en weer de nachttrein in. Rond 5.00 uur kwamen we weer aan in Hanoi.

Hanoi lijkt echt niet op een hoofdstad, want het was heel rustig op straat en bijna alles was nog dicht, zelfs hotels!! Een waardeloze hoofdstad. Die dag een Vietnamese vriendin ontmoet van Ilko (ontmoet tijdens Sapa tour) en samen met hen door Hanoi gelopen. Een cathedraal gezien, weer langs het meer gelopen en verder niet veel boeiends gedaan. ‘s Avonds wel mijn lekkerste eten in Vietnam gehad! De Vietnamese vrienden hadden besteld en alles was echt lekker! Behalve het dessert trouwens, dat was iets van kokosnootmelk met ijsblokjes en een heleboel groenten of andere rare dingen erin, erg apart…

Toen was het weer tijd om de stad te ontvluchten en ben ik naar Halong Bay gedaan. Dit gebied staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Daar de boot op en een grot bezocht. Deze was heel erg toeristisch en daarom vond ik er weinig aan. Toen we de grot uitkwamen regende het hard. De rest van de boottocht was dus helaas niet zo mooi, het donkere weer zorgde voor een minder mooi uitzicht op de rotsen en eilandjes. In eerste instantie moest ik op de boot slapen die nacht, maar dat werd ineens veranderd en toen moest ik toch in een hotel slapen op Cat Ba eiland. Het hotel was niet bepaald mooi en comfortabel, maar goed het was maar voor 1 nachtje. Beetje rondgelopen in de straat en daarna gaan slapen. De volgende dag weer een paar bergen beklommen. Was soms een hele klim en eigenlijk onverantwoord. Ik was met een stel van de groep naar de top geklommen (op aanraden van de gidsen), maar het leek soms best gevaarlijk. Als je uit zou glijden kon je best meerdere meters naar beneden vallen! Maar gelukkig gebeurde dat niet. ‘s Middags met een stel van de groep een marktje bezocht (waar heel ranzig eten te zien was) en even op het strand gezeten. Daarna moest ik terug naar de boot. Had ik eigenlijk geen zin in, want de boot was heel oud en niet bepaald onderhouden. Na ongeveer een uur gewacht te hebben mochten we eindelijk een boot op. Deze was een stuk beter dan de boot de vorige dag! De gids op deze boot was ook erg goed. De eerste gids die je tenminste fatsoenlijk kon verstaan en ook wat vertelde, hij maakte zelfs grapjes! Sommige gidsen zeggen nauwelijks meer dan: follow me! :-S Het was dus heel erg mooi dat ze mij geruild hadden met andere mensen en dat ik de eerste nacht in het hotel moest slapen. Daarna bezochten we een drijvend vissersdorpje en aten we op de boot. Het uitzicht was wel mooi. De volgende dag om 7.00 uur (!!) gingen we even kayaken. Leuke ochtendgymnastiek :-p Daarna vaarden we terug naar Halong City om vervolgens weer naar Hanoi te gaan.

In Hanoi heb ik het Ho Chi Minh’s Mausoleum gezien (van de buitenkant :-S) en wat huizen waar hij gewoond en gewerkt heeft. Ho Chi Minh is president geweest van Noord-Vietnam. Verder vind ik de stad niet zo boeiend en is er weinig te zien. Het verkeer is nog steeds erg grappig hier. Soms lijken er geen regels te bestaan en heeft degene die het hardste of vaakste toetert gewoon voorrang! Je moet niet teveel nadenken als je de straat oversteekt, maar gewoon lopen en hopen dat de scooters om je heen rijden in plaats van over je heen. Heb ook al 2 scooterongelukken gezien en dat vind ik eigenlijk nog verbazingwekkend weinig…

Mijn tijd in Vietnam zit er alweer op, maar het is wel weer tijd voor een nieuw land! Morgen vlieg ik dan ook naar Luang Prabang in……..Laos!

Tot Laos!

Liefs, Monique

P.s. Als jullie goed opgelet hebben, is het toen dus niet gelukt mijn bericht online te krijgen. Ben inmiddels stiekem al in Laos ;-) Maar volgende keer meer daarover.


  • 21 Maart 2009 - 11:46

    Tanja:

    Dat was weer een heel verhaal. Je hebt toch een aardig aantal nachtjes in de nachttrein doorgebracht zie ik.
    Veel plezier in Laos!

  • 21 Maart 2009 - 13:09

    José Van Kollenburg:

    Ha die monique,
    wat fijn om weer eens een bericht van je te ontvangen. Het bevalt je nog steeds goed genoeg in het verre oosten....... en dan nu in Laos. Ben benieuwed ofdat je daar van de logeeradressen gebruik gaat maken?? In ieder geval een goed verblijf toegewenst en vel groetjes van ons 4-tjes

  • 21 Maart 2009 - 16:01

    Erik:

    Hier begint het ondertussen al een stukkie warmer te worden en ook het weer wordt beter ;)
    Terwijl dat het bij jou soms toch best koud was, haha!
    Jammer dat Ha Long bay je is tegengevallen! Ik zou er graag nog eens gaan kijken. Het lijkt me daar een schitterend schouwspel met al die rare eilandjes!
    Veel plezier in Laos!

  • 21 Maart 2009 - 17:05

    Sander:

    Heel indrukwekkend als ik dat zo lees! Hopelijk is het weer in Laos beter dan in Noord-Vietnam!

  • 21 Maart 2009 - 22:35

    Jan-Willem:

    jaja, net doen alsof je nog niet in Laos bent. Heel veel plezier in verweggi!

  • 22 Maart 2009 - 15:51

    Remco:

    Hey Monique,

    alweer flink wat bezichtigd en gereisd sinds je laatste bericht dus! Zo te lezen kom je ook genoeg mensen tegen daar en is het zeker een gezellige boel.

    Ik ben hiero mijn thesis aan het afronden. Jaja, het heeft wat langer geduurd, maar dan heb je ook wat...;-) Daarna flink gaan werken en sparen voor mijn eigen reis. Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook het verre oosten worden. Daarom volg ik je blog met extra belangstelling, dus blijven typen zou ik zeggen! :-)

    Heel veel plezier in Laos de komende tijd!

  • 22 Maart 2009 - 19:26

    Esther:

    Hey Monique!
    Weer goede verhalen! Je hebt veel gezien en gedaan de afgelopen tijd, goed om te lezen! Ik ben dit weekend ook wezen reizen, naar Gent :) Stukje dichterbij, maar was ook erg gezellig! En mijn reis naar het co-schap huisarts is ook elke dag een hele onderneming, waaronder een stuk met de veerpont, dus ik ontdek op deze manier ook steeds nieuwe stukken van de wereld, maar dan gewoon in ons eigen landje ;)
    Tot je volgende bericht maar weer!
    Liefs, Esther.

  • 04 April 2009 - 09:50

    Anny:

    Ha Monique, je bent intussen al weer een aardig tijdje in je 'nieuwste' land Laos en ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. We hebben gisteren hier de eerste echt mooie zomerse dag gehad, met een temperatuurtje rond de 20 graden. Dat was genieten dus, na die winter waar maar geen eind aan leek te komen. Ik wens je een goed vervolg van je reis en een fijne tijd! Veel liefs.

  • 23 April 2009 - 09:10

    Franka:

    He Monique
    Je hebt weer een mooi verhaal.Wat zul je lenig worden.Al die sporten die je mag beoefenen.
    Bergbeklimmen,kayakken enz.Veel plezier in Laos.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

Zondagnieuws!

04 Juni 2010

Oost, West, Thuis in Best

19 Mei 2010

Stop de tijd!!

15 April 2010

It's Raining Man!

16 Maart 2010

Sweet As!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 48466

Voorgaande reizen:

30 Juli 2018 - 30 Juli 2018

Mijn nieuwe leven in Hong Kong

27 November 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: