Tussen tempels en moskeeën - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van moniqueen - WaarBenJij.nu Tussen tempels en moskeeën - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van moniqueen - WaarBenJij.nu

Tussen tempels en moskeeën

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2009 | Maleisië, Malakka

We zijn alweer drie weken verder en Maleisië zit er nu alweer bijna op voor mij. De tijd vliegt echt voorbij! Maar dat is een goed teken op zich, toch? Maleisie is toch weer anders dan de andere Aziatische landen. Het grootste gedeelte van de bevolking is moslim, maar er wonen ook hindoestanen, boeddhisten en christenen. Het is ook moeilijk te zeggen wie nou een echte Maleisier is, want er wonen vooral veel Chinezen en Indians. Het is wel grappig om in dezelfde straat een chinese tempel, een hindoestaanse tempel, moskee, een boeddhistische tempel en een christelijke kerk te zien! Het eten is hier wel oke, ook erg divers vanwege de culturele invloeden, alleen niet zo spicy als in Thailand. Wat ik wel leuk vind hier is dat wij, de Nederlanders, ook nogal wat invloed gehad hebben in Maleisië. Vooral in de plaatsen Georgetown (Penang eiland) en Melaka. De Nederlanders hadden de macht van de Portugezen overgenomen, maar een aantal jaren later deden de Britten hetzelfde bij de Nederlanders.

Zal nog even vertellen wat ik zo’n beetje uigespookt heb hier. Eerst naar Georgetown, wat hier vooral leuk was om te zien was de uiting van de gemixte culturen en geloven zoals ik al eerder heb beschreven. Daarna naar Kota Bahru, een klein plaatsje waar verder niet heel veel te doen is. Wel is er een aardig museum over de historie van het plaatsje en de oude tradiotionele spelen. In het cultureel centrum was er een gratis show elke dag, daar kon je batik-schilderen bekijken, ze gingen spelen met een grote tol en deden een soort zelfverdedigingsdans. ‘s Avonds ook nog een shadow puppets show gezien, was erg grappig om een keer te zien! Als je het ergens mee wilt vergelijken, komt in Nederland de poppenkast nog het dichtst in de buurt volgens mij. Vanuit daar naar de Perhentian Islands. Best mooie eilanden, erg helder water en leuk strandje. Heb hier ook weer eens gedoken en nu mijn langverlangde schildpad dan gezien! Behalve duiken, snorkelen en relaxen was er weinig te doen dus een paar daagjes was genoeg. Via Kota Bahru naar de Cameron Highlands. Wat was dat heerlijk zeg! In Kota Bahru zweette ik me kapot en vaak douchen heeft weinig zin, want dan zweet je gewoon meteen weer! Maar in de Cameron Highlands was het een stuk koeler. Overdag was het als een mooie dag in Nederland en ‘s avonds kon je wel een vest gebruiken, maar je hoorde mij niet klagen! :) Daar vooral rondgelopen langs de aardbeien-, groenten-, honing- en bloemenkwekerijen. Ook twee theeplantages bezocht, het uitzicht was daar erg mooi! Wisten jullie trouwens dat de Nederlanders de eerste zijn die de thee meegenomen hebben naar Europa vanuit Azie? Tot slot heb ik, na een heel stuk lopen, ook de zeldzame Rafflesia bloem mogen bewonderen. Dit is de grootste bloem ter wereld (kan een diameter hebben van meer dan 1 meter geloof ik) en deze bloem bloeit maar 6 dagen per jaar. We hebben ook meteen een dagrecord neergezet, dit was voor het eerst dat ze daar 7 bloeiende bloemen op 1 dag hebben gezien. Daarna was het tijd voor Kuala Lumpur. Had een beetje zoiets als Bangkok verwacht, maar het is toch erg anders. Stuk kleiner, de belangrijkste attracties zijn op loopafstand en het verkeer vind ik ook wat minder druk. Maar het blijft natuurlijk een wereldstad en het ontbreekt er niet aan shoppingmalls. Er zijn wel minstens 20 grote shopping malls te vinden daar en toen was ik de tel kwijt…:) De welbekende Twin Towers (Petronas toren) beklommen, dat wil zeggen met de lift naar de verbindingsbrug gebracht. Dit zijn de hoogste Twin Towers ter wereld op dit moment. Ook de KL-Tower opgeweest, hier had je een 180 graden uitzicht over de stad op een hoogte van 276 meter. Helaas was het best bewolkt en wat mistig, dus het uitzicht was minder dan normaal. Verder beetje rondgelopen door de stad en veel nieuwe mensen ontmoet. Het hoogtepunt is trouwens dat ik gewoon een slang om mijn nek heb gehad! Ja mensen, het is echt waar. Ik vind het nog steeds smerige beesten, maar ik vond toch dat ik dit even moest doen. Heb dus een albino Python van enkele meters en 7 jaartjes oud om mijn nek gehad. Ik wou jullie dit ‘hotte’ nieuws toch niet onthouden :-p Nu ben ik in Melaka en hier is de Nederlandse invloed het sterkst te zien. Ze hebben hier een windmolen en een museum dat zelfs ‘Stadthuys’ heet! Echt grappig. Voel ik me toch nog een beetje thuis….

Sorry ik ben een beetje inspiratieloos vandaag, maar jullie zijn in ieder geval weer een op de hoogte. Morgen ga ik naar Singapore voor een paar daagjes, om daarna vanuit daar naar Indonesië te gaan.

Fijne vakantie (alvast) voor iedereen die vakantie heeft!

  • 29 Juni 2009 - 13:05

    Erik:

    Goed bevallen dus! Ik hoop dat Indonesië net zo goed gaat bevallen. Groetjes!

  • 30 Juni 2009 - 13:34

    Jeroen:

    Inspiratieloos ja? Ik vind dat het toch weer een heel verslag is!
    Gelukkig heb je het nog steeds naar je zin. Veel plezier maar weer bij je volgende avonuur in Indonesie!

    Groetjes

  • 06 Juli 2009 - 19:10

    Ria:

    Goh Monique, ik weet ook niet waar je het over hebt als je over "inspiratieloos" praat. Alles wat je meemaakt is volgens mij een en al inspiratie en daar hoef je geen "flitsende" tekst omheen te bouwen.
    Wat een fantastische belevenissen zeg ! Ondanks mijn prachtige Amerika-ervaring toch iets om jaloers op te worden... ;-)
    Goeie tijd in Indonesië

  • 16 Juli 2009 - 13:08

    Franka:

    Hey monique.
    Het gaat je goed af al dat reizen.Je hebt genoeg inspiratie het blijven leuke verhalen.
    Knap dat je een slang om je nek had,ik vind dat ook vieze beesten en eng.
    Op naar Indonesie en ik wacht weer op het volgende verhaal. Groetjes Franka.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Malakka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

Zondagnieuws!

04 Juni 2010

Oost, West, Thuis in Best

19 Mei 2010

Stop de tijd!!

15 April 2010

It's Raining Man!

16 Maart 2010

Sweet As!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 48459

Voorgaande reizen:

30 Juli 2018 - 30 Juli 2018

Mijn nieuwe leven in Hong Kong

27 November 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: