Sensation Indonesia! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van moniqueen - WaarBenJij.nu Sensation Indonesia! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van moniqueen - WaarBenJij.nu

Sensation Indonesia!

Door: Monique

24 Juli 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Het festivalseizoen in Nederland is alweer een tijdje aan de gang en Sensation (een danceparty) zit er volgens mij ook weer aan te komen. Voor sensation hoef ik echter niet terug naar Nederland te komen, want die is in Indonesië ook genoeg te vinden!

Singapore daarentegen is veel meer geordend. Met de vele shoppingmalls (zowat alle dure merken zijn heel goed vertegenwoordigd en overal is wel een Mac, Burger King, KFC of Starbucks te vinden), goed geregeld transport, vele regels en bijbehorende boetes en schone straten heb je het idee dat je in een Westers land bent. Gelukkig herinneren de mensen met een (nog steeds) iets andere huidskleur en andere ogen dan jij je eraan dat je wel degelijk nog in Azië bent. Singapore is leuk voor een paar dagen, maar mist, volgens mij, een echte grote trekpleister zoals Bangkok (Grand Palace) en Kuala Lumpur (Twin Towers) die wel hebben. Hoewel het Science Centre erg interessant was en de dierentuin (1 van de beste ter wereld) ook wel aardig.

Indonesië was dan ook een kleine shock na Singapore. Vieze straten, stinkende plaatsen (rotzooi gooien ze op elke willekeurige plaats neer), mensen die je af willen zetten en liegen (vooral in Sumatra), langzaam en ongeregeld vervoer, mindere accomodatie (vaak weer een squattoilet en een mandi (bakjes water over je heengooien in plaats van een echte douche), ja een koude douche is een luxe hier!) en van corruptie zijn ze ook niet vies. Maar that's part of the deal en Indonesië is toch zo slecht nog niet. Je krijgt er een mooie, groene natuur (met af en toe dus een berg afval) voor terug.

In Sumatra waren de hoogtepunten de jungle in Bukit Lawang en de Donau Toba. Ik heb een 2-daagse jungletour gedaan en daarbij een aantal (semi)wilde Orang Oetangs gezien. Een keer moesten we zelfs hard doorlopen, omdat de Orang Oetang nogal agressief bleek te zijn. 's Nachts in een soort tent (lees: een paar bamboestokken met een zeiltje erover) geslapen. Lekker primitief, maja een squattoilet of een bosje what's the difference? Donau Toba was erg mooi, een heel groot kratermeer. Daar een beetje gerelaxed en rondgefietst. Erg toeristisch is Sumatra niet en de Indonesiërs vinden het dan ook nog steeds interessant om een blanke te zien. Na 100 keer 'hello', je naam en land van herkomst gezegd te hebben heb je er dan ook wel genoeg van. We vonden het wel een goed idee om geld te gaan vragen voor elk antwoord of elke foto van ons, zeker als we weer eens afgezet waren :-)

Toen begon de echte sensatie pas. In Bukittingi waren in de straat van mijn hostel 2 chinese vrouwen vermoord en in Jakarta werd ik verwelkomd met twee bomaanslagen. Ik kwam overigens pas in Jakarta (een vieze, drukke, weinig inspirerende stad) aan toen de bommen al ontploft waren. En omdat het een lang weekend was heb ik een paar keer lang moeten zoeken naar een slaapplaats.

Tot slot is de Nederlandse invloed hier goed te merken. Veel gebouwen etc. zijn gemaakt door Nederlanders. Vaak zijn dat wel de meest simpele, saaie gebouwen die er te zien zijn. Veel mensen spreken wel een een woordje Nederlands hier. Enkele woorden in het Indonesisch zijn zelfs hetzelfde (asbak, wastafel en wortel zijn maar een paar voorbeelden). Veel Nederlanders zijn hier nu ook vakantie aan het vieren. Als het dus ook nog regent lijkt het bijna of ik thuis ben. Maar dan herinneren de vieze straten en het ongeregelde leven mij eraan dat ik toch echt in Indonesië ben.

Tot zover de sensatie (hopelijk :-p)...

• 24 Juli 2009 - 15:09

Lotte :

Hee monique leuk dat ik weer eens wat van je lees. Er wordt wel eens gevraagd wanneer je terug komt. zo te horen voorlopig nog niet.
    Groetjes je nichtje Lotte

• 26 Juli 2009 - 11:13

Franka:

He
    Het is maar goed dat je de sensatie gemist hebt.
    Een paar bomaanslagen lijkt me ook niet alles,om dat mee te maken.
    Toch nog sporten voor de orang oetangs lopen maar.
    Veel plezier Groetjes uit Best

• 29 Juli 2009 - 20:04

Remco:

Klinkt allemaal weer sensation(eel) Monique...;-)

Toch typisch dat elk land weer een eigen wereld is. Vanaf hier lijkt het allemaal "Zuid-Oost Azië". Pas als je er echt bent geweest, weet je wat het is. Dat blijkt wel weer.

Goed om te lezen dat je je nog steeds prima vermaakt en nog genoeg avonturen beleeft.

Blijf genieten!

• 05 Augustus 2009 - 20:59

Ralph:

Hey Monique,

Weer erg leuk om te lezen. Doei x

• 05 Augustus 2009 - 21:40

Anny:

Hey Moniqueen, hoop dat je niet al te vaak zo lang naar een onderkomen hebt hoeven zoeken want dat lijkt me weer wat minder sensationeel. Schijnt de zon weer in Indonesie? We hebben hier niet te klagen op het moment, hoog zomer.
    Nog een goede tijd daar en tot het volgende contact. Liefs, Anny en groetjes van de andere rielenaartjes